Pharos publiceerde gisteren een onderzoek naar de gezondheid en welzijn van internationale medewerkers uit Midden- en Oost-Europa in Nederland: Zorg(en) voor arbeidsmigranten. Aanleiding voor het onderzoek was de aanname dat gezondheid en welzijn bij internationale medewerkers niet genoeg onder de aandacht komt. De ABU is het eens met het belang van het thema en gaat het rapport met leden bespreken.
De doelgroep van het onderzoek waren internationale medewerkers die hier korter dan tien jaar zijn. Door slechte werk- en leefomstandigheden loopt deze groep werknemers grotere risico’s op het krijgen van fysieke en mentale gezondheidsklachten. Pharos heeft een aantal adviezen gegeven om de gezondheid en zorg van internationale medewerkers te verbeteren. De ABU benadrukt dat het goed is dat er onderzoek wordt gedaan naar dit onderwerp. Het is namelijk van groot belang dat er zorg en aandacht is voor de gezondheid en het welzijn van internationale medewerkers. Het is daarbij belangrijk dat uitzendbureaus scherp zijn op de werkomstandigheden bij opdrachtgever.
Wat gebeurt er vanuit de ABU?
De ABU constateert dat naast de uitzenders ook de inleners een belangrijke verantwoordelijkheid hebben. Wettelijk gezien begint die op het moment dat de uitzendkracht het bedrijf binnen stapt.